Det Erhvervsfaglige Eksperimentarium indeholder en række færdigt udviklede og afprøvede erhvervsfaglige undervisningsforløb, som lader eleverne eksperimentere med samt selv udvikle egne it-produkter vha. letanvendelige digitale teknologier og værktøjer.
I forløbet anvender eleverne AnyLogic til at modellere og simulere kødannelsen ved og kundestrømmen igennem en selvbetjeningskasse.
I forløbet repeterer eleverne fagligt stof i matematik ved at anvende og senere selv bygge en chatbot i Landbot. Eleverne skal nedbryde og strukturere et fagligt vidensområde, så det kan implementeres i en simpel chatbot, der er i stand til at guide den lærende igennem emnet og/eller besvare faglige spørgsmål.
I forløbet anvender eleverne en chatbot til at opnå viden om nulpunktsberegninger for andengradsfunktioner samt blive interaktivt guidet igennem metoden bag. Nulpunkts- og toppunktsberegninger ligger til grund for optimering af overskuddet på salget af en vare.
I forløbet anvender eleverne et didaktiseret læringsmiljø med visuelle og interaktive teorimaterialer, eksempler og øvelsesopgaver til at opnå viden og anvendelsesfærdigheder inden for grundlæggende differentialregning.
I forløbet arbejder eleverne visuelt og interaktivt med nulpunkter og toppunkt for andengradsfunktioner. Forløbet tager udgangspunkt i et praksisnært eksempel med salg af jeans i en H&M butik og lader elever undersøge det matematiske stof vha. hotspots på grafer samt eksperimentere sig frem til løsningen på øvelsesopgaver.
I forløbet skal eleverne skrive deres eget interaktive eventyr (bygget over kontraktmodellen med en hjem-ude-hjem komposition) samt anvende det visuelle programmeringssprog Scratch til at forstå, ændre og skrive koden bag eventyret.
I forløbet skal eleverne forstå, anvende og skrive koden bag et Python-program, som kan beregne nulpunkterne og toppunktet for en andengradsfunktion. I erhvervsfaglige sammenhænge anvendes nulpunkts- og toppunktsberegninger til at finde det afsætningsinterval, som giver overskud, samt til at optimere overskuddet.